Sample Video Widget

Download google chrome

New Post

Rss

Maharaja Lawak Mega 2014 Minggu ke-2

Maharaja Lawak Mega 2014 Minggu ke-2

Tonton Maharaja Lawak Mega 2014 Minggu 2 Online Terpantas di GuaTv Dot Com



Senarai Peserta MLM 2014 :

1) Shiro
2) Bocey
3) Nabil
4) SYJ
5) Sepahtu + Ilya
6) Virus – Tauke, Yus dan Zizan Razak
7) Comey (Suhaimi Yusof dan Rophie)
8) Jalor (Along Cham, Rahim dan Joey)
9) Sayot (Zam, Filzah dan One)
10) Kepoh (Izu, Pian dan Kamal)
11) Shake
12) Wala
13) Ekzos
14) Zero
15) Samurai

Video Persembahan Minggu ke-2 :-

Kumpulan SYJ :


Kumpulan Ekzos :


Kumpulan Bocey :


Kumpulan Zero :


Kumpulan Shake :


Kumpulan Shiro :


Kumpulan Samurai :


Nabil :


Kumpulan Wala :


Kumpulan Sepahtu :


Kumpulan Comel :


Kumpulan Virus :


Kumpulan Jalor :


Man of the Match :


Keputusan Juri :
no image

Mimbar Pencetus Ummah 2014 Musim ke-2 Minggu ke-2

Tonton Mimbar Pencetus Ummah Musim ke-2 (2014) Minggu ke-2 Online.

Program Pencetus Ummah Musim Ke -2 akan ke udara bersiaran di TV Oasis pada setiap hari Khamis, jam 9.00 malam bermula 13 November ini.

Berikut adalah sepuluh peserta Pencetus Ummah Musim Kedua :
1) Mohamad Azraie Mohamad Yunus (PU AZRAIE) 24 tahun dari Kedah.
2) Amir Shahrizat Md Sharif (PU AMIR) 37 tahun dari Kedah.
3) Azihal Bangsa3wan (PU AZIHAL) 31 tahun dari Sabah.
4) Mohd Lokman Ahmad (PU LOKMAN) 29 tahun dari Pahang.
5) Mohd Yusof Bin Arbain (PU YUSOF) 34 tahun dari Pahang.
6) Mohd Nasri Bin Abdul Manap (PU NASRI) 40 tahun dari Kedah.
7) Suhaimi Mohd Yunus (PU SUHAIMI) 34 tahun dari Perak.
8) Johani Ibrahim (PU JOHANI) 30 tahun dari Johor.
9) Ahmad Faiz Hafizzudin (PU FAIZ) 25 tahun dari Kelantan.
10) Azman Shah Bin Alis (PU AZMAN) 33 tahun dari Kuala Lumpur.
11) PU YEOP - Dimasukkan semula.
12) PU FAIZ - Dimasukkan semula.


Pihak Astro juga memperkenalkan barisan Murabbi (fasilitator) yang terdiri dari Ustaz Haslin Baharim, Ustaz Ahmad Tarmizi Abdul Rahman dan Fauziah Nawi.

Mimbar Pencetus Ummah 2014


PU Azman


PU Yusof


PU Nasri


PU Johani


PU Azraie


PU Azihal


PU Faiz


PU Lokman


PU Suhaimi


PU Amir


PU Pilihan Pendengar SinarFM


PU Yeop


PU Rahmat


Keputusan Juri
Maharaja Lawak Mega 2014 Minggu 1

Maharaja Lawak Mega 2014 Minggu 1

Tonton Maharaja Lawak Mega 2014 Minggu 1 Online Terpantas di GuaTv Dot Com



Senarai Peserta MLM 2014 :

1) Shiro
2) Bocey
3) Nabil
4) SYJ
5) Sepahtu + Ilya
6) Virus – Tauke, Yus dan Zizan Razak
7) Comey (Suhaimi Yusof dan Rophie)
8) Jalor (Along Cham, Rahim dan Joey)
9) Sayot (Zam, Filzah dan One)
10) Kepoh (Izu, Pian dan Kamal)
11) Shake
12) Wala
13) Ekzos
14) Zero
15) Samurai

Video Persembahan Minggu Pertama :-

Kumpulan Comel :


Kumpulan Wala :


Kumpulan Shake :


Kumpulan Samurai :


Kumpulan Jalor :


Nabil :


Kumpulan Zero :


Kumpulan Bocey :


Kumpulan Shiro :


Kumpulan Sayot :


Kumpulan SYJ :


Kumpulan Ekzos :


Kumpulan Sepahtu :


Kumpulan Kepoh :


Kumpulan Virus :


Keputusan Juri :
no image

Video Kisah Warren Fernandez Mendapat Hidayah Peluk Islam

Semasa kecil, Impian saya adalah untuk jadi seorang Paderi. Di usia 11 tahun saya sertai sebagai Altar Boy (pembantu Paderi) & begitu kagum dengan Paderi yang saya bantu, melihat dia menguruskan Upacara.






Di situ saya berkawan dengan seorang Remaja – Bernard 14 tahun, juga seorang Altar Boy. Dia seorang budak nakal tapi saya suka berkawan dgn dia. Pada satu hari, Bernard cuba curi duit Gereja & saya ada di situ pada ketika itu, akan tetapi kami dua ditangkap & terpaksa mengadap Paderi dan seorang lagi Paderi di kamar mereka.
Kedua-dua Paderi itu kata mencuri itu satu kesalahan, & perlu dihukum tapi jenis hukuman yang diberikan adalah di luar jangkaan saya. Bernard & saya dihukum secara seksual tapi yang didera teruk ialah Bernard & saya dipaksa melihat segalanya sebagai pengajaran.
Selepas itu dunia kami tukar. Saya hilang keyakinan pada semua ketua Agama & lama kelamaan, Manusia. Akan tetapi saya yakin pada Agama sebab semua Agama mengajar kita . Bernard pula menjadi penagih dadah & mula menghabiskan masa di jalanraya.
Apabila saya beritahu arwah Ayah(seorang tentera) & keluarga, mereka tidak percaya, bagi mereka ini tentang kesucian Agama & mereka rasa saya tengah tutup kelakuan saya sendiri dengan menuduh orang seperti Bernard(yg dtg dari keluarga pecah belah). Yang percaya pada saya ialah arwah nenek Roselind Chia, & dialah saya menaruh segala harapan & kepercayaan, juga yang melindungi saya dari dunia luar & berduduk bersama dia di Rumah Pangsa Loke Yew, jauh dari keluarga.
Ketika di Loke Yew Flats, arwah nenek duduk di tingkat 13, dan jiran saya, pereka fesyen terkenal di Malaysia sekarang MICHAEL ONG duduk di tingkat 12. Loke Yew Flats ini pelbagai Bangsa & Agama. Ada surau, kuil, tokong Cina & tak jauh ialah Gereja.
Di situ juga saya pelajari erti masyarakat majmuk & perpaduan. MICHAEL ONG & saya sering bercakap atas balkoni & saya sentiasa kagum minatnya utk menjadi pereka fesyen & beliau benar-benar merealisasikan impian dia untuk jadi Pereka Fesyen yang terkenal.
Selepas itu saya sering ikut Bernard, melihat dunia dia & di situ lah saya pelajari hidup warna warni kotaraya…ramai Remaja yang pelbagai masalah dari dadah, keluarga pecah belah, seksual, gangsterism……….
Keluarga saya tetap memberi pendidikan pada saya sehingga masuk Kolej. Arwah Nenek pesan saya harus jadi seorang insan yang mulia dan bantu pada semua.
Bernard yang ketika ini sudah teruk dengan penagihan, pernah beritahu saya yang dia asyik dihukum oleh Paderi (saya dah faham jenis “hukuman” itu) & berkata,satu hari bila saya dah stabil, saya harus bantu pada golongan Remaja/kanak-kanak. Bernard lepas itu bunuh diri,overdose.
Sejurus selepas itu, saya terlibat dalam kemalangan, dan di situlah saya dapat Hidayah saya yang pertama, ketika saya didatangi oleh seseorg entity putih, tinggi orangnya dan mengucap “Bismillah irrahman Irrahim….adik jangan bimbang kerana pakcik akan junjung adik balik ke rumah” itu yang saya ingat.
Apabila saya sampai rumah keluarga di Kelana Jaya, saya tidak ingat apa-apa dan terus rebah. Yang saya ingat, saya di Hospital dan  kereta saya remuk didepan. Pihak polis hairan bagaimana saya dpt keluar & berjalan balik ke rumah. Satu keajaiban. Selepas itu, selama 3 hari pertama di Hospital, bila jam 3 pagi, saya sering mendengar Azan, lalu didatangi oleh ramai org berbaju putih melawat.
Saya benar-benar tidak ingat saya akan mati & bila diceritakan pada keluarga, mrk anggap itu mainan minda. Saya membawa diri ke Penang utk kerja.
Selepas itu saya masih pergi ke Gereja, utk menunaikan kewajipan tapi jiwa saya tetap kosong. Saya tidak mengerti apa itu Cinta. Dunia saya hanya arwah nenek.
Setiap kali saya nak bercinta, ia tak kekal, sbb saya tak percaya ada nya Cinta. Dari bidang perhotelan, saya mula ceburi sbg Pengacara TV, utk SELAMAT PAGI MSIA, MSIA 2020, dll. Ini mengembalikan keyakinan saya berdepan dgn manusia, mula berpetah cakap.
Hidup saya penuh Glam & saya lupa diri… akan tetapi saya masih tidak mengenali Cinta. Disitu saya ditawarkan sbg Pengurus di sebuah resort terkemuka di Langkawi. Saya membawa diri pula ke Langkawi.
2005 pula adik bongsu saya berkahwin dgn org Amerika. Keluarga smua buat persiapan utk ke Amerika…arwah Nenek juga ingin ikut, tapi keluarga melarang krn arwah Nenek ketika itu sakit tapi dia tetap nak ikut krn tak boleh berpisah dari saya. Kami memujuk dia utk bersabar krn saya hanya ke Amerika seminggu, tapi walau pun seminggu, dia tak sanggup berpisah.
Dia berkata pada saya, dia akan mati apabila saya balik ke Malaysia. Kami ke Amerika tanpa arwah Nenek dan disana saya dpt berita dia masuk wad. Apabila saya balik ke Malaysia, keesokkan hari, arwah nenek meninggal dunia. Dunia saya runtuh, serba salah saya dijadikan.
Jiwa saya mati, & saya benar-benar jadi sesat. Saya tak rapat lagi dgn keluarga, kami berpecah belah. Kerja saya tak tentu arah. Saya tak reti apa maksud cinta dan terlibat dlm pelbagai gejala sosial sehingga saya berdepan dgn Syaitan.
Saya dah jadi tak tentu arah krn saya sedar mata ketiga saya buka, saya boleh melihat benda2x & ini menakutkan bagi saya. Saya pernah mimpi baying bayangan ada nya Neraka. Pernah saya ditawarkan ilmu hitam.
Tahun 2009 saya balik ke Selangor, mula bekerja di hotel terkemuka. Jiwa saya tetap kosong & tak terurus. Disitu lah saya jumpa rakan karib dunia & akhirat Husain Khalid.
Takdir jodoh yg ketemukan kita dua dimana beliau juga seorang yg kuat Agama. Saya masih ingat ramai org berpesan pada Husain supaya jangan dekati saya krn saya ini pengaruh tak baik, tak terurus, akan tetapi dia tetap dekati saya. Dia lah seorang kawan yg berjalan dengan saya, bukan yg lain, antara Jalan belakang atau depan saya.
Akibat tidak terurus, saya dibuang kerja. Ketika itu runtuhnya dunia saya. Masa itu, Husain dah dapat kenaikkan pangkat. Tapi apa yg Husain lakukan selepas itu, benar-benar buka hati & minda saya, ertinya persahabatan. Beliau tolak jawatan, henti kerja utk beri sokongan moral. Kami mula berniaga.
Pada mulanya, kami ingin buat perniagaan biskut cokelat chip yg dibuat oleh Husain & dipasarkan oleh saya. Mmg pesanan cookies, banyak. Kemudian kami diambil kerja seketika di syarikat pengurusan Tg Rhu Resort Langkawi iaitu Signforce Hospitality dibawah didikan Managing Director, En Badrul yg ajar kita selok belok dunia perniagaan.
Dari situ , lahirlah perniagaan perunding PEMASARAN, PERHUBUNGAN AWAM, PENJENAMAAN, MEDIA, KOMUNIKASI iaitu WHOSYN’SIGNATURE dgn klien pertama CHINTA RESTOLOUNGE ke SERI CHENANG RESORT & SPA LANGKAWI ke Hotels/Resorts, LADA(Langkawi Development Authority), Tourism Malaysia, Koporat, Stesen TV, Rumah Produksi, MAS.
Ketika itu juga saya mula berkawan baik dgn Dr Anuradha . Dia banyak beri perangsang hidup, keyakinan pada saya.. Dia yg merawat hati saya, keyakinan saya kembali berdepan dunia. Sehingga hari ini, dia lah, hari-hari hantar kata-kata motivasi samada whatsapp, call atau Facebook.
Dia banyak tolong pulihkan hubungan saya dengan keluarga . Saya pelajari bnyk ttg kehidupan dari beliau. Dia yg mula buat saya berani bersuara pendapat & hati saya.
Perkara yg membuatkan saya balik ke Allah ialah masa saya disuruh buat pemeriksaan badan..begitu takut saya dgn segala keputusan krn apa yg berlaku pada saya, tapi saya janji pada Allah, jika segala keputusan kesihatan saya ok, ini akan jadi azam saya utk mula hidup baru
Husain banyak kembalikan keimanan saya. Kepercayaan pada Allah. Pada tahun 2012, dia galakkan saya ke Amerika(dimana keluarga saya skrg menetap) utk Krismas.
Disinilah saya dapat Hidayah kedua iaitu pengalaman dgn Puting Beliung yg melanda kawasan rumah keluarga. Siren yg kuat member I amaran Puting Beliung akan datang, juga di kaca TV mula beri amaran. Ianya pukul 12 tgh hari , keluarga kami semua ke almari besar yg dibina dalam.
Ketika keluarga bergegas, saya tergerak hati utk buka pintu, krn kedengaran bunyi keretapi bergerak di luar. Apabila saya buka pintu, di luar Gelap segelap Gelapnya…tak boleh lihat apa2x dan bunyi kuat keretapi lalu yg terkeluar mulut saya ALLAHUAKBAR.
Saya bergegas ke almari, utk selindung & disitu saya dengar Azan. Apabila tiada bunyi keretapi, lalu buka pintu, diluar kembali cerah, panas terik.
Rupanya apa saya alami adalah sisa puting beliung yg melanda kawasan perumahan yg lain krn seandainya jika ia benar-benar diluar, saya sudah disedut keluar.
Saya kemudian balik ke Malaysia, terjumpa MICHAEL ONG. Dia skrg sudah menjadi pereka fesyen yg terkenal. Kami berbicara dari hati ke hati.
Memandangkan dia dah capai impian, dia ingin menyumbang pada yg daif, mengeratkan perpaduan antara bangsa, lalu saya membantu dia. Di situ juga saya pelajari berkemas & keyakinan diri.
Dialah yg mengajar saya utk kemas kini diri saya, & imej. 18hb Julai 2014, saya syahadah dgn nama Adam Warren Fernandez Abdullah. Diuruskan oleh Kumpulan Karangkraf Media, dimana pemiliknya Dato Hushummuddin selaku saksi utama , juga Husain Khalid, dipermudahkan oleh Allah.
Sebelum itu saya ingin syahdah tetapi sentiasa ada halangan dari kalangan orang-orang Muslim yg kata saya kena pelajari Quran dulu & mcm2x lagi.
Pertemuan 17hb Julai ngan warga Koporat Komunikasi Karangkrag Media utk menghantar dodol raya yg dipesan mrk, rupa2x nya takdir pertemuan perbincangan ttg minat mrk utk melaksanakan buat kali pertama utk Kumpulan Media Karangkraf iaitu Upacar Syahadah di surau Karangkraf.
Pada hari ini saya benar2x faham erti cinta..cinta pada Allah dan mula mengenali cinta pada Manusia. Saya pelajari janganlah kita campur aduk Manusia, Bangsa,Politik, Organisasi dgn Agama. Agama tak pernah mengajar kita perkauman, membunuh, mendera dan pelbagai lagi.
Penghijrahan saya bukannya berdasarkan cinta pada Manusia atau kepentingan sendiri tapi Cinta pada Allah. Tidak ada yang boleh kita ubah sebelum kita mengubah diri sendiri.
Tak boleh kita mengubah diri sendiri sebelum mengenal diri sendiri. Takkan kenal pada diri sendiri sebelum mampu menerima diri ini apa adanya.
Dunia ini sgt bahaya bukan krn keganasan tapi apabila kita hanya melihat tanpa berbuat apa2x. Janji saya pada Allah krn merealisasikan syahadah saya ialah utk tazkirah & reach out pada Remaja/kanak2x…pada Yg Bukan Islam yg minat Islam dan juga pada semua yg ingin mengenali Agama.
Saya dah bermula dengan taklimat tazkirah di institusi pengajian. Saya juga dapat beberapa pengiktirafan dan menang EXCELLENCE IN PUBLIC RELATIONS (MEDIA RELATIONS) oleh HOSPITALITY ASIA AWARDS.
Saya bersyukur krn kali ni bila saya bersahabat saya bersahabat krn Allah. Selepas syahadah, mlm itu saya mimpi , satu tangan panjang menghulurkan Quran pada saya & lalu mempimpin saya & tunjuk saya kat satu kawasan..dimana saya Nampak Org tengah Sedih, Gaduh, Keluarga Pecah Belah & ramai remaja yg tak tentu arah, mcm2x lagi, & saya juga Nampak Syaitan tgh mengintip saya.
Lalu tangan ini seolah tolak saya seolah menyuruh saya berjalan ngan Quran ke arah orang-orang itu semua…dan spt anda smua lihat, bermula lah saya aktif berdakwah secara pasif di Facebook, dan skrg mula diundang ke institusi Pengajian utk beri tazkirah…. pada arwah Bernard & nenek, Roselind Chia, semoga berada di kalangan org2x berimanan…akhirnya segala kesyukuran pada Allah, yg baik dari Allah, yg buruk dari saya.
Pada smua ketua Agama, anda diamanatkan utk mengajar dan membawa semua kea rah kebaikkan, anda menjadi idola ramai org…JANGANLAH DISALAH GUNAKAN AMANAT ANDA KRN IA BOLEH MENGHANCURKAN HIDUP INSAN YG LEMAH. HANYA SETITIK NILA BOLEH ROSAK SUSU SEBELANGA.
Pada Hari Ini, krn saya Memeluk Islam, dan dari keluarga saya ada Paderi & yg aktif dlm NGO Katholik/Kristian, maka mrk telah menekan keluarga saya utk tarik balik ke Katholik atas dasar saya dibancur & dimanupulasikan oleh NGO Islam.
Juga Keluarga, saudara Mara & kekawan dah pulaukan saya, apabila saya dah mula pulih balik dgn keluarga. Disini lah mula perjuangan saya utk merdeka kan mrk balik krn saya percaya silaturahim keluarga tidak boleh putus sbb ia dicipta dlm hati. Saya tetap tak menganas dan akan eratkan balik kami smua dgn akhlak & budi bicara berdasarkan nilai2x murni.
Saya rindu & cinta keluarga saya yg terdiri dari pelbagai bangsa iaitu Ibu saya – Filipino Serani, Arwah ayah Portugis Melaka, Arwah Nenek (Belah ibu) – Baba Cina, Sepupu & Saudara Mara – Cina, India, Serani, Eropah.
DI SINI JUGA MULA LAH OUT REACH & TAZKIRAH SAYA DI INSTTUSI PENGAJIAN & REMAJA/BUKAN ISLAM & TAK DI LUPA YG DI LUAR…JALANAN KOTA RAYA… & MENJALANKAN BEBERAPA PROJEK bersama Husain Khalid, terutama dlm membantu keluarga daif dlm memasarkan hasil produk buatan mrk sempena perayaan, misalnya HARI RAYA(keluarga Melayu utk buat dodol), DEEPAVALI (keluarga India utk buat murukku), TAHUN BARU CINA (utk buat kuih Cina surat cina, bentuk kipas) & dll…juga pemasaran produk minuman tropika buah buahan yg dicampur soda iaitu POP THE SODA…, membantu anak2x Syurga dan bnyk lagi…segala kesyukuran pada Allah.
Satu saja saya nak kata mmg ADA WUJUDNYA SYURGA & NERAKA, MALAIKAT & IBLIS…saya sekarang lebih tabah apabila didatangi , iman kita kena kuat.
Yang benar
Adam Warren Fernandez Abdullah
no image

Mimbar Pencetus Ummah 2014 Musim ke-2 Minggu 1

Tonton Mimbar Pencetus Ummah Musim ke-2 (2014) Minggu 1 Online.

Program Pencetus Ummah Musim Ke -2 akan ke udara bersiaran di TV Oasis pada setiap hari Khamis, jam 9.00 malam bermula 13 November ini.

Berikut adalah sepuluh peserta Pencetus Ummah Musim Kedua :
1) Mohamad Azraie Mohamad Yunus (PU AZRAIE) 24 tahun dari Kedah.
2) Amir Shahrizat Md Sharif (PU AMIR) 37 tahun dari Kedah.
3) Azihal Bangsa3wan (PU AZIHAL) 31 tahun dari Sabah.
4) Mohd Lokman Ahmad (PU LOKMAN) 29 tahun dari Pahang.
5) Mohd Yusof Bin Arbain (PU YUSOF) 34 tahun dari Pahang.
6) Mohd Nasri Bin Abdul Manap (PU NASRI) 40 tahun dari Kedah.
7) Suhaimi Mohd Yunus (PU SUHAIMI) 34 tahun dari Perak.
8) Johani Ibrahim (PU JOHANI) 30 tahun dari Johor.
9) Ahmad Faiz Hafizzudin (PU FAIZ) 25 tahun dari Kelantan.
10) Azman Shah Bin Alis (PU AZMAN) 33 tahun dari Kuala Lumpur.


Pihak Astro juga memperkenalkan barisan Murabbi (fasilitator) yang terdiri dari Ustaz Haslin Baharim, Ustaz Ahmad Tarmizi Abdul Rahman dan Fauziah Nawi.

Mimbar Pencetus Ummah 2014

Intro Pencetus Ummah Musim ke-2 (2014) Minggu 1 Persembahan Yasin & Waris


Pengenalan Peserta-peserta Mimbar Pencetus Ummah Musim ke-2


PU Azman


PU Yusof


PU Nasri


PU Johani


PU Azraie


PU Azihal


PU Faiz


PU Lokman


PU Suhaimi


PU Amir


'Hidayah', Tazkirah oleh Warren


PU Pilihan Pendengar SinarFM


Keputusan Juri
Kerusi Panas Maharaja Lawak Mega 2014 Minggu ke-2

Kerusi Panas Maharaja Lawak Mega 2014 Minggu ke-2


Tonton Video Kerusi Panas Maharaja Lawak Mega 2014 Minggu ke-2 :

Kumpulan Qtaro


Kumpulan Zero


Kumpulan Token


Kumpulan Glory


Kumpulan Cak


Kumpulan Shake


Kumpulan BadBoy


Kumpulan Wala


Keputusan Kumpulan lawak ke MLM2014
Johan Raja Lawak kongsi cerita eksklusif belajar pondok, direct selling dan kenal isteri sejak zaman sekolah

Johan Raja Lawak kongsi cerita eksklusif belajar pondok, direct selling dan kenal isteri sejak zaman sekolah


Johan Raja Lawak kongsi cerita eksklusif dia belajar sekolah pondok, direct selling jual otak-otak shisha dan kenal isteri sejak zaman sekolah lagi, dalam rancangan Sembang Teh Tarik bersama AC Mizal.

Video Part 1/2 :


Part 2/2 :
Maharaja Lawak Mega 2014 Kerusi Panas

Maharaja Lawak Mega 2014 Kerusi Panas



Tengok Maharaja Lawak Mega 2014 Live Online Minggu Kerusi Panas 31hb Oktober 2014.

Antara peserta Kerusi Panas yang akan merebut 4 lagi kerusi dalam Maharaja Lawak Mega 2014 ialah Ekzos, Mamu, Sakan, Samurai. Cak Spark, Qtaro,Token, Chilok, Badboy, Zero, Glory, Shake, Gap2. JBond dan Wala.
Tonton sebahagian rakaman minggu kerusi panas Maharaja Lawak Mega 2014 :

Kumpulan Mamu :




Kumpulan Samurai :



Kumpulan Sakan :



Kumpulan Chilok :



Kumpulan Jbond :



Kumpulan Ekzos :



Kumpulan Gap2 :



Kumpulan Spark :



Pemilihan Kumpulan :

Duit Syiling Lama berusia ratusan tahun antara yang berjaya ditimbulkan di Kota Tinggi, Johor.

Duit Syiling Lama berusia ratusan tahun antara yang berjaya ditimbulkan di Kota Tinggi, Johor.

Setelah cerita cari gali harta lama milik kesultanan Melaka di Pulau Nangka semakin sepi, kini timbul pula cerita mengenai harta dan duit syiling lama di Kota Tinggi, Johor.

Berikut adalah beberapa hasil kerja cari gali/
ekskavasi yang telah dimulakan dilapangan sejak kelmarin :





Ceritanya bermula apabila sekumpulan/rombongan 12 buah kereta yang terdiri daripada ramai anak muda telah pergi ke
Kota Tinggi, Johor membuat kajian lapangan setelah melakukan kajian mengenai duit dinar emas Melaka. Kajian intensif mereka telah membawa mereka kepada lokasi tapak di Kampung Tembioh di Kota Tinggi. Semenjak kerja ekskavasi dilakukan beberapa hari lalu, sejumlah matawang lama berusia beratus tahun telah berjaya dikeluarkan.

Terdapat ahli dan individu didalam kerja cari gali ini sememangnya sudah berpengalaman dalam hal sejarah matawang lama, antaranya ialah
seorang pakar pencari wang lama di Johor, tuan Raja Kamarazaman. Gambar diatas adalah antara yang beliau temui sendiri, belum hasil orang lain lagi. Gambar dinar emas diatas juga adalah antara koleksi syiling lama beliau.

Dikhabarkan 
tuan Raja Kamarazaman akan menjadi salah seorang pembentang didalam program HIKMAH yang telah dimulakan oleh seorang aktivis sejarah dan penulis bebas Merah Silu.

Program HIKMAH yang akan datang ini akan diadakan di Pagoh pada 8hb November 2014. 
 Raja Kamarazaman akan bergandingan bersama Puan Norbaini Hassan membentangkan kertas kerja yang bertajuk "Kehilangan dinar Melaka - Usaha Meminggirkan Kuasa Ekonomi Sebenar Melayu?". Sesiapa yang ingin bertemu dan berkongsi info serta pengalaman sejarah matawang boleh la hadir ke acara HIKMAH tersebut.

Rentetan dari kerja ekskavasi Kampong Tembioh ini, Harry Lord, seorang anak muda yang turut serta dalam rombongan tersebut telah membuat satu group "
PEWARIS KERAMAT" sebagai usaha menghimpunkan peminat serta gerak kerja dalam memelihara serta memulihara tapak-tapak bersejarah Tanah Melayu.

*Kredit kepada 
Raja Kamarazaman, Merah Silu, Harry Lord, Dean Mentari dan mereka yang terlibat, (dengan keizinan). Terima kasih.
Tragedi MH17 dalam kerangka Politik dan Hubungan Luar Antarabangsa

Tragedi MH17 dalam kerangka Politik dan Hubungan Luar Antarabangsa


GuaTv Dot Com ingin berkongsi satu lagi huraian yang baik berkenaan situasi dan senario politik anarabangsa yang sememangnya ada kaitan dengan tragedi MH17. Artikel dibawah ini sedikit berat tetapi berbaloi untuk dibaca dengan teliti dalam cubaan kita memahami konflik di Timur Ukraine yang sebenarnya melibatkan kuasa-kuasa besar dunia. Malah ianya tidak terhenti disitu, kerana krisis di Timur Ukraine ini sebenarnya boleh sahaja menjadi pencetus atau penggerak 'roadmap' order baharu dunia. Tidak ini bukan lagi satu teori konspirasi, apatah lagi ianya telah membawa nama Malaysia ke tengah-tengah jalan cerita pergerakan sejarah dunia. Sama-sama kita baca dengan perlahan-lahan disamping memohon diberikan kefahaman serta kekuatan untuk kita respon dengan jalan terbaik.
Malaysia-Russia : Ukraine-Israel 
(sekadar yang terlintas di fikiran, juga sambungan berkaitan MH370)

dalam beberap jam lepas, pelbagai teori dan analisa ternukil oleh pelbagai pihak, dari dalam dan luar negara.. bagi saya, 'depa dah main kasaq', 'depa' merujuk kepada pihak zionist dan sekutunya, dah dua kali dalam masa terdekat Malaysia kena 'atoq' (percaturan), kalo depa main serangan macam ini pun kita masih dok lena lagi, sikit masa lagi, depa mai dengan cara yang lebih berani dan kejam tanpa hiraukan apa kesan terhadap kita, asalkan matlamat mereka tercapai!

"Kitab yang Kami (Allah) turunkan kepada engkau penuh dengan berkat, supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat peringatan bagi “ulul-albab” (orang yang berfikiran dalam)" (Surah Sad: 28)

imbas kembali konflik antara Russia dan Ukraine meletus sejak tahun 2011 lalu, akibat dari jarum NATO+Mossad+European Union, ia berkaitan perjanjian kontrak pengkalan tentera yang disambung oleh pemerintah sebelumnya bersama (Putin) Russia, dalam masa yang sama rakyat Ukraine menderita dalam sektor ekonomi dan kewangan yang amat meleset sejak tahun 2008-09, apabila perjanjian ini dilaksanakan (Russia menawarkan $15 billion+kemudahan ketenteraan), kesannya Ukraine tak boleh menyertai EU (manakala EU+IMF menawarkan €500 billion suntikan jana ekonomi), ia menjadi 'kuota' (sekatan/embargo) antara dua blok tersebut (EU -Ukraine-Russia), dan juga NATO tak dapat masuk (pengkalan tentera).. 

pihak parti pembangkang politik Ukraine yang kini menjadi PM (Arseniy Yatsenyuk) adalah pro Israel, dia beragama Yahudi berketurunan bani Khazar yang anti Russia dan Orthodox Nasrani, akibat peralihan kuasa dari anti-zionist ke pro zionist (John McCain sambut kemenangan ini, turun ke Ukraine, sama seperti dia ke Libya, Mesir, Syria dll..), Ukraine telah menandatangai perjanjian dgn EU bulan lalu, kemudian PM Arseniy Yatsenyuk melaksanakan beberapa perubahan dalam 'perlembagaan', ia memberi lebih ruang dan hak kepada puak khazar dan yahudi di Ukraine dari pihak lain dengan alasan selama ini mereka hidup dengan anti-semitic. kesannya berlakulah krisis di Crimea, krisis melibatkan hak pengkalan tentera Russia dan hak umat Islam Tatar, percaturan zionist kali ini gagal, Crimea yang majoritinya Islam Tatar, memilih bernaung di bawah Russia..

hakikat Russia yang kini cenderung kepada agama samawi dan mereka (Russia) telah meninggalkan agenda communism/atheism akibat racun Bolsheviks Zionist oleh Vladimir Lenin dan Alexander Bogdanov (ejen yahudi zionist dari Birobidzhan yang membonekakan Stalin).. pihak Mossad menggunakan pengaruh NATO di Eropah untuk memasuki Ukraine bagi menyekat wilayah hak kebebasan ketenteraan Russia di sekitar wilayah Eropah, setelah mereka berjaya menyekat di Turki (Turki negara dibawah naungan Israel+Mossad+Nato sebab bersama blok EU, kedutaan zionist Israel megah berdiri di Artatuk Blv, lakonan yang menarik oleh PM Turki apabila timbul isu Palestin, sedangkan Turki pembuka laluan Nato+Mossad masuk Syria sejak 2009) dan sekatan di Tartus, Syria (perang Syria, satu-satunya pengkalan tentera Russia (dulu dikenali sebagai USSR) di luar kawasan hasil perjanjian daripada tamatnya perang Dingin ke-3, iaitu perjanjian pada tahun 1971 USSR-Parti Sosialisi Arab Ba'ath), memandangkan Russia tidak sehaluan dengan NATO yang dibawah naungan Zionist, dan dianggap sebagai ketua (geopolitical strategy) halulan kiri dalam kuasa besar (veto) di PBB.. selain itu dari sudut kewangan, Russia, Brazil, India, China dan South Africa (BRICS) menjadi saingan IMF dan sekutu, sebab BRICS mengutamakan emas dan selain matawang US Dollar dalam setiap perdagangan/transaksi/pinjaman..

terbaca analisa dan bukti melalui video, perbualan, catatan dan gambar yang menyatakan bahawa penembak #malaysiaairlines #mas #MH17#flight adalah puak Donetsk di Ukraine (Igor Strelkov), namun ada pembuktian yang sebaliknya berkaitan suara, masa dan waktu perbualan tersebut diciptakan..ia menggunakan kaedah yang sama dimana rakaman manipulasi Osama bin Laden, al Qaeda, Taliban dan lain-lain sewaktu kempen anti-terrorist.. bagi saya amat mudah untuk melihat siapa yang merancang, perhatikan sahaja tindak balas Washington (Obama dan sekutu) terhadap kejadian ini..kemudian kaji hujah Vladamir Putin akan situasi ini, itulah jawapannya.! ada kenyataan dikemukakan bahawa mereka tersalah target pesawat, sedangkan ia hanyalah konspirasi mengelirukan antara haqq dan batil.. musuh tak silap buat operasi (kantoi la), kita ja yang kalut tak tau kepala..ekor.. 

kuasa 'veto' zionist Israel dalam melakukan apa sahaja yang dirancangkan dapat dilaksanakan, ada yang menyatakan kejadian MH17 adalah 'penutup' kepada serangan Israel terhadap Gaza, namun sebaliknya bagi saya, ia 'pembuka' langkah secara drastik oleh zionist melaksanakan agendanya, kemampuan zionist menjalankan sesuatu bagai memukau pihak lain, termasuk Russia.. motif utama adalah bagi menyemarakkan lagi api yang sedang terbakar (situasi di Syria, kemudian di Turki, kemudian di China, kemudian di Ukraine, dan terkini isu MH17 dengan puak Donetsk), seterusnya membawa kepada perang dunia (al malhamah al kubro)..

jika dilihat dari aspek islamic eschatology, Russia yang kini secara terang bersama Orthodox Nasrani, yang mana menurut hujah dan kajian Maulana Sheikh Imran, mereka adalah puak Rum yang dinyatakan di dalam al Quran (surah ke-30), Rum adalah sahabat umat Islam ketika di penghujung akhir zaman, Rum dahulunya berpusat di Constantinople (Istanbul), Rum adalah musuh Byzantium Barat (kini berpusat di Vatican City yang bernaung dibawah Catholic, aliran Catholic adalah aliran yang paling tak logik dalam 72 pecahan Nasrani (Elloh (yakni Allah Taa'la) berjalan seperti king kong - Genesis 3:8), dan catholic antara aliran yg paling aggresive melancarkan sesuatu kempen/dakwah) dan juga golongan Yahudi (Rum pengikut setia Nabi Isa a.s., permusuhan antara Yahudi dan Nasrani bermula apabila Rabbi Pharisees menfitnah al-Masih Nabi Isa a.s. kemudian menghukum ('menyalib') Baginda a.s., disini lah bermulanya aliran Nasrani, yang berpecah dari Yahudi, dan apabila mereka yang mendakwa sebagai Yahudi dan Nasrani, bersatu/bergabung, sepertimana pergerakkan Christians United for Israel, ia bukanlah pembawa ajaran yang didakwa oleh mereka, rujuk (QS, 5:51)), kesatuan Islam dan Rum dinyatakan dalam banyak hadith al Fitan, termasuk nukilan al Quran akan kemenangan Rum suatu saat nanti (QS,30:3) antaranya riwayat Sunan Abu Dawud, Ibnu Majah dan Imam Ahmad.."Mafhum Hadith: "Telah hampir kamu akan membuat perjanjian damai dengan Byzantium (Rum-Nasrani) dan kamu bersama mereka akan berperang melawan satu musuh di belakang kamu. Kamu kemudiannya akan mendapat kemenangan, harta rampasan dan selamat..."

apabila dilihat dalam alam Nusantara, bangsa Melayu satu bangsa yang paling ramai mewarisi darah Ahlul Bayt Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam, dari aspek populasi dan keagamaan, bangsa Melayu paling ramai memeluk Islam, namun yang paling penting adalah Nusantara adalah wilayah Islam paling ufuk di timur yang berdaulat berpayungkan Islam, ditambah dengan para Raja dan Sultan Nusantara adalah paling berdaulat memayungi rahmat Allah Taa'la, 'khazanah' dari wali-wali Allah Taa'la dan alim ulama sebagai bukti, dan lain-lain fakta yang menunjukkan wilayah Nusantara dan bangsa Melayu adalah kunci atau tulang belakang yang akan membawa sinar Islam pada hari esok, malah hanya Malaysia (satu-satunya dalam dunia kini) wilayah Ahlul Sunnah Wal Jamaah yang paling stabil dan harmoni..

uishh..panjang pulak taip nii..

jadi kesimpulannya serangan-serangan (provokasi) ini mahu melumpuhkan kebangkitan Islam dari ufuk timur, menimbulkan kebencian antara Islam dan Nasrani Orthodox agar tak terjadi penyatuan (penyatuan Islam dan nasrani orthodox bukan atas dasar tauhid, tapi atas dasar musuh yang sama), mengelirukan pamahaman dan haluan umat Islam di akhir zaman, memusnahkan kekayaan ekonomi, kesejahteraan dan kesatuan sejagat umat Islam amnya di Nusantara, khususnya di Malaysia..

musuh datang dengan berani, sesama kita saling membenci, 
musuh serang tanpa disedari, sesama kita tetap memusuhi

bersama kita amalkan surah al Kahf dalam kehidupan..
bersama kita hadiahkan surah al Fatihah kepada korban MH17..
bersama kita amalkan doa ini didalam tasyahud akhir setiap solat sebelum memberi salam.. 

اَللَّهُـمَّ إِنيِّ أَعوُذُ بِكَ مِنْ عَذاَبِ جَهَنَّمَ،وَمِنْ عَذاَبِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْـنَةِ الْمَحْياَ وَالْمَماَتِ وَمِنْ فِتْـنَةِ الْمَسيِحِ الدَّجاَّلِ 
(Allahumma inni a’udhu bika min ‘adhabi jahannam, wa min ‘adhabil-qabr, wa min fitnatil-mahya wal-mamat, wa min fitnatil-masihid-Dajjal)

Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada seksa neraka Jahannam, dan dari seksa kubur, dan dari fitnah dalam kehidupan dunia dan fitnah setelah mati, juga aku berlindung kepadaMu daripada kejahatan fitnah Al Masih Dajjal.
(Shahih al Bukhari & Muslim)

*gambar dari #flightradar24 menunjukkan #MH17 (beberapa saat sebelum ditembak jatuh) bersama #flight #SingaporeAirlines (QS351) dan#AirIndia (AI113) dalam lingkungan jarak 25km..

segalanya Allahu a'lam..
*Kredit FB Matsumas (www.matsumas.org)
Copyright © 2012 GuaTv.com All Right Reserved
Best view in Chrome browser. Download Chrome for mobile here