Sample Video Widget

Download google chrome

New Post

Rss

Tragedi MH17 dalam kerangka Politik dan Hubungan Luar Antarabangsa

Tragedi MH17 dalam kerangka Politik dan Hubungan Luar Antarabangsa


GuaTv Dot Com ingin berkongsi satu lagi huraian yang baik berkenaan situasi dan senario politik anarabangsa yang sememangnya ada kaitan dengan tragedi MH17. Artikel dibawah ini sedikit berat tetapi berbaloi untuk dibaca dengan teliti dalam cubaan kita memahami konflik di Timur Ukraine yang sebenarnya melibatkan kuasa-kuasa besar dunia. Malah ianya tidak terhenti disitu, kerana krisis di Timur Ukraine ini sebenarnya boleh sahaja menjadi pencetus atau penggerak 'roadmap' order baharu dunia. Tidak ini bukan lagi satu teori konspirasi, apatah lagi ianya telah membawa nama Malaysia ke tengah-tengah jalan cerita pergerakan sejarah dunia. Sama-sama kita baca dengan perlahan-lahan disamping memohon diberikan kefahaman serta kekuatan untuk kita respon dengan jalan terbaik.
Malaysia-Russia : Ukraine-Israel 
(sekadar yang terlintas di fikiran, juga sambungan berkaitan MH370)

dalam beberap jam lepas, pelbagai teori dan analisa ternukil oleh pelbagai pihak, dari dalam dan luar negara.. bagi saya, 'depa dah main kasaq', 'depa' merujuk kepada pihak zionist dan sekutunya, dah dua kali dalam masa terdekat Malaysia kena 'atoq' (percaturan), kalo depa main serangan macam ini pun kita masih dok lena lagi, sikit masa lagi, depa mai dengan cara yang lebih berani dan kejam tanpa hiraukan apa kesan terhadap kita, asalkan matlamat mereka tercapai!

"Kitab yang Kami (Allah) turunkan kepada engkau penuh dengan berkat, supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat peringatan bagi “ulul-albab” (orang yang berfikiran dalam)" (Surah Sad: 28)

imbas kembali konflik antara Russia dan Ukraine meletus sejak tahun 2011 lalu, akibat dari jarum NATO+Mossad+European Union, ia berkaitan perjanjian kontrak pengkalan tentera yang disambung oleh pemerintah sebelumnya bersama (Putin) Russia, dalam masa yang sama rakyat Ukraine menderita dalam sektor ekonomi dan kewangan yang amat meleset sejak tahun 2008-09, apabila perjanjian ini dilaksanakan (Russia menawarkan $15 billion+kemudahan ketenteraan), kesannya Ukraine tak boleh menyertai EU (manakala EU+IMF menawarkan €500 billion suntikan jana ekonomi), ia menjadi 'kuota' (sekatan/embargo) antara dua blok tersebut (EU -Ukraine-Russia), dan juga NATO tak dapat masuk (pengkalan tentera).. 

pihak parti pembangkang politik Ukraine yang kini menjadi PM (Arseniy Yatsenyuk) adalah pro Israel, dia beragama Yahudi berketurunan bani Khazar yang anti Russia dan Orthodox Nasrani, akibat peralihan kuasa dari anti-zionist ke pro zionist (John McCain sambut kemenangan ini, turun ke Ukraine, sama seperti dia ke Libya, Mesir, Syria dll..), Ukraine telah menandatangai perjanjian dgn EU bulan lalu, kemudian PM Arseniy Yatsenyuk melaksanakan beberapa perubahan dalam 'perlembagaan', ia memberi lebih ruang dan hak kepada puak khazar dan yahudi di Ukraine dari pihak lain dengan alasan selama ini mereka hidup dengan anti-semitic. kesannya berlakulah krisis di Crimea, krisis melibatkan hak pengkalan tentera Russia dan hak umat Islam Tatar, percaturan zionist kali ini gagal, Crimea yang majoritinya Islam Tatar, memilih bernaung di bawah Russia..

hakikat Russia yang kini cenderung kepada agama samawi dan mereka (Russia) telah meninggalkan agenda communism/atheism akibat racun Bolsheviks Zionist oleh Vladimir Lenin dan Alexander Bogdanov (ejen yahudi zionist dari Birobidzhan yang membonekakan Stalin).. pihak Mossad menggunakan pengaruh NATO di Eropah untuk memasuki Ukraine bagi menyekat wilayah hak kebebasan ketenteraan Russia di sekitar wilayah Eropah, setelah mereka berjaya menyekat di Turki (Turki negara dibawah naungan Israel+Mossad+Nato sebab bersama blok EU, kedutaan zionist Israel megah berdiri di Artatuk Blv, lakonan yang menarik oleh PM Turki apabila timbul isu Palestin, sedangkan Turki pembuka laluan Nato+Mossad masuk Syria sejak 2009) dan sekatan di Tartus, Syria (perang Syria, satu-satunya pengkalan tentera Russia (dulu dikenali sebagai USSR) di luar kawasan hasil perjanjian daripada tamatnya perang Dingin ke-3, iaitu perjanjian pada tahun 1971 USSR-Parti Sosialisi Arab Ba'ath), memandangkan Russia tidak sehaluan dengan NATO yang dibawah naungan Zionist, dan dianggap sebagai ketua (geopolitical strategy) halulan kiri dalam kuasa besar (veto) di PBB.. selain itu dari sudut kewangan, Russia, Brazil, India, China dan South Africa (BRICS) menjadi saingan IMF dan sekutu, sebab BRICS mengutamakan emas dan selain matawang US Dollar dalam setiap perdagangan/transaksi/pinjaman..

terbaca analisa dan bukti melalui video, perbualan, catatan dan gambar yang menyatakan bahawa penembak #malaysiaairlines #mas #MH17#flight adalah puak Donetsk di Ukraine (Igor Strelkov), namun ada pembuktian yang sebaliknya berkaitan suara, masa dan waktu perbualan tersebut diciptakan..ia menggunakan kaedah yang sama dimana rakaman manipulasi Osama bin Laden, al Qaeda, Taliban dan lain-lain sewaktu kempen anti-terrorist.. bagi saya amat mudah untuk melihat siapa yang merancang, perhatikan sahaja tindak balas Washington (Obama dan sekutu) terhadap kejadian ini..kemudian kaji hujah Vladamir Putin akan situasi ini, itulah jawapannya.! ada kenyataan dikemukakan bahawa mereka tersalah target pesawat, sedangkan ia hanyalah konspirasi mengelirukan antara haqq dan batil.. musuh tak silap buat operasi (kantoi la), kita ja yang kalut tak tau kepala..ekor.. 

kuasa 'veto' zionist Israel dalam melakukan apa sahaja yang dirancangkan dapat dilaksanakan, ada yang menyatakan kejadian MH17 adalah 'penutup' kepada serangan Israel terhadap Gaza, namun sebaliknya bagi saya, ia 'pembuka' langkah secara drastik oleh zionist melaksanakan agendanya, kemampuan zionist menjalankan sesuatu bagai memukau pihak lain, termasuk Russia.. motif utama adalah bagi menyemarakkan lagi api yang sedang terbakar (situasi di Syria, kemudian di Turki, kemudian di China, kemudian di Ukraine, dan terkini isu MH17 dengan puak Donetsk), seterusnya membawa kepada perang dunia (al malhamah al kubro)..

jika dilihat dari aspek islamic eschatology, Russia yang kini secara terang bersama Orthodox Nasrani, yang mana menurut hujah dan kajian Maulana Sheikh Imran, mereka adalah puak Rum yang dinyatakan di dalam al Quran (surah ke-30), Rum adalah sahabat umat Islam ketika di penghujung akhir zaman, Rum dahulunya berpusat di Constantinople (Istanbul), Rum adalah musuh Byzantium Barat (kini berpusat di Vatican City yang bernaung dibawah Catholic, aliran Catholic adalah aliran yang paling tak logik dalam 72 pecahan Nasrani (Elloh (yakni Allah Taa'la) berjalan seperti king kong - Genesis 3:8), dan catholic antara aliran yg paling aggresive melancarkan sesuatu kempen/dakwah) dan juga golongan Yahudi (Rum pengikut setia Nabi Isa a.s., permusuhan antara Yahudi dan Nasrani bermula apabila Rabbi Pharisees menfitnah al-Masih Nabi Isa a.s. kemudian menghukum ('menyalib') Baginda a.s., disini lah bermulanya aliran Nasrani, yang berpecah dari Yahudi, dan apabila mereka yang mendakwa sebagai Yahudi dan Nasrani, bersatu/bergabung, sepertimana pergerakkan Christians United for Israel, ia bukanlah pembawa ajaran yang didakwa oleh mereka, rujuk (QS, 5:51)), kesatuan Islam dan Rum dinyatakan dalam banyak hadith al Fitan, termasuk nukilan al Quran akan kemenangan Rum suatu saat nanti (QS,30:3) antaranya riwayat Sunan Abu Dawud, Ibnu Majah dan Imam Ahmad.."Mafhum Hadith: "Telah hampir kamu akan membuat perjanjian damai dengan Byzantium (Rum-Nasrani) dan kamu bersama mereka akan berperang melawan satu musuh di belakang kamu. Kamu kemudiannya akan mendapat kemenangan, harta rampasan dan selamat..."

apabila dilihat dalam alam Nusantara, bangsa Melayu satu bangsa yang paling ramai mewarisi darah Ahlul Bayt Nabi Muhammad sallallahu alaihi wasallam, dari aspek populasi dan keagamaan, bangsa Melayu paling ramai memeluk Islam, namun yang paling penting adalah Nusantara adalah wilayah Islam paling ufuk di timur yang berdaulat berpayungkan Islam, ditambah dengan para Raja dan Sultan Nusantara adalah paling berdaulat memayungi rahmat Allah Taa'la, 'khazanah' dari wali-wali Allah Taa'la dan alim ulama sebagai bukti, dan lain-lain fakta yang menunjukkan wilayah Nusantara dan bangsa Melayu adalah kunci atau tulang belakang yang akan membawa sinar Islam pada hari esok, malah hanya Malaysia (satu-satunya dalam dunia kini) wilayah Ahlul Sunnah Wal Jamaah yang paling stabil dan harmoni..

uishh..panjang pulak taip nii..

jadi kesimpulannya serangan-serangan (provokasi) ini mahu melumpuhkan kebangkitan Islam dari ufuk timur, menimbulkan kebencian antara Islam dan Nasrani Orthodox agar tak terjadi penyatuan (penyatuan Islam dan nasrani orthodox bukan atas dasar tauhid, tapi atas dasar musuh yang sama), mengelirukan pamahaman dan haluan umat Islam di akhir zaman, memusnahkan kekayaan ekonomi, kesejahteraan dan kesatuan sejagat umat Islam amnya di Nusantara, khususnya di Malaysia..

musuh datang dengan berani, sesama kita saling membenci, 
musuh serang tanpa disedari, sesama kita tetap memusuhi

bersama kita amalkan surah al Kahf dalam kehidupan..
bersama kita hadiahkan surah al Fatihah kepada korban MH17..
bersama kita amalkan doa ini didalam tasyahud akhir setiap solat sebelum memberi salam.. 

اَللَّهُـمَّ إِنيِّ أَعوُذُ بِكَ مِنْ عَذاَبِ جَهَنَّمَ،وَمِنْ عَذاَبِ الْقَبْرِ وَمِنْ فِتْـنَةِ الْمَحْياَ وَالْمَماَتِ وَمِنْ فِتْـنَةِ الْمَسيِحِ الدَّجاَّلِ 
(Allahumma inni a’udhu bika min ‘adhabi jahannam, wa min ‘adhabil-qabr, wa min fitnatil-mahya wal-mamat, wa min fitnatil-masihid-Dajjal)

Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada seksa neraka Jahannam, dan dari seksa kubur, dan dari fitnah dalam kehidupan dunia dan fitnah setelah mati, juga aku berlindung kepadaMu daripada kejahatan fitnah Al Masih Dajjal.
(Shahih al Bukhari & Muslim)

*gambar dari #flightradar24 menunjukkan #MH17 (beberapa saat sebelum ditembak jatuh) bersama #flight #SingaporeAirlines (QS351) dan#AirIndia (AI113) dalam lingkungan jarak 25km..

segalanya Allahu a'lam..
*Kredit FB Matsumas (www.matsumas.org)
Tragedi MH17 : Bagaimana ia boleh berlaku atau Kenapa ia harus berlaku?

Tragedi MH17 : Bagaimana ia boleh berlaku atau Kenapa ia harus berlaku?


Alhamdulillah, satu huraian dan perkongsian yang baik sebagai santapan ramadhan ini. Utamakan yang utama kerana disebaliknya punya hikmah dan rahmat. 



Youtube video Embed:



Sedang ramai daripada kita baru hendak membuka buku apa yang berlaku di Ukraine, sudah pun ada ulama atau ilmuan Islam sendiri yang menyusuri naratif konflik yang berlaku disana dan menghubungkannya dengan petunjuk akhir zaman melalui Al-Quran dan hadis, lalu menasihati umat hari ini agar bagun dari tidur, tatkala ramainya ulama dan ilmuan lain masih selera makan roti canai dan minum teh tarik tanpa menyedari bahawa mereka sedang berada diambang Al-Malhamah.

Susulan daripada peristiwa MH17 yang sememangnya kita simpati, sedih, dan kesali, banyak persoalan telah ditimbulkan. Banyak daripadanya menjurus kepada persoalan teknikal yang menghala kepada pencarian bukti dilapangan bagi menjawab persoalan bagaimana ianya boleh berlaku dengan harapan daripada bukti tersebut pihak bertanggungjawab dapat dikenalpasi seterusnya dipersalahkan dan dihukum. 

Itu adalah kaedah dan 'standard' prosidur biasa dalam usaha kita mencari jawapan, namun kaedah dan standard ini sebenarnya satu bentuk 'lagging' indikator, lambat dan mudah dimanipulasikan jika kita bergantung hanya kepada petunjuk ini sahaja.

Wujudkah indikator lain yang lebih benar dan baik? Sudah tentunya ada, kita boleh saja lihat pada data sejarah lampau yang berkaitan dengan subjek, siapakah pihak yang berkemungkinan mendapat kelebihan dan faedah daripada peristiwa tersebut dan yang paling utama sudah tentunya dengan merujuk kepada sumber yang benar dan tulin yang mana bagi kita umat Islam Al-Quran itulah petunjuk utama kita dan hadis sebagai petunjuk sokongan utama.

Al-Quran adalah 'leading' indikator, petunjuk yang paling utama dalam menerangkan dan memberi jawapan keatas apa yang telah, sedang dan akan berlaku diakhir zaman, zaman yang sedang kita susuri hari ini. 'Lagging' indikator yang bersifat teknikal dan saintifik hanya sebagai sokongan tambahan yang seharusnya kita dengan bijak menapisnya bersama 'leading' indikator tadi.

Apabila kita susun aturan ini dengan betul maka soalan terpokok bukan lagi bagaimana perkara ini boleh berlaku tetapi kenapa ianya harus berlaku?

Kenapa ianya harus berlaku di Ukraine? Apa keperluan mendesak yang mengharuskan ianya berlaku disana saat ini? Ada tak jangkaan awal yang pernah dilepaskan mengenai kemungkinan perkara besar seperti ini berlaku disana?
perlu diingat kesemua soalan-soalan seperti ini haruslah dijawab menggunakan sumber petunjuk utama dahulu kemudian barulah disusuli dengan petunjuk sokongan yang lain.

Jika kaedahnya betul, kita bukan sahaja beroleh penerangan dan jawapan kepada persoalan kita, malah ianya juga dapat memberikan petunjuk kepada respon yang sepatutnya, jalan yang diredhoiNYA dunia akhirat, insyaaAllah.

Wallahualam.
*Kredit FB KhairulazmiMohamed dan para komentar.

Boleh juga tonton video penuh dibawah:-

Tragedi MH17 : Russia Bentang Bukti Data dan Imej Satelit Hari Kejadian

Tragedi MH17 : Russia Bentang Bukti Data dan Imej Satelit Hari Kejadian


Pihak Russia hari ini telah hadir membuat satu pembentangan intensif berkenaan tragedi pesawat MAS MH17 respon kepada tuduhan yang dilemparkan oleh banyak pihak terutamanya pihak barat dan sekutunya termasuk pihak berkuasa Ukraine sendiri.

Ikuti video dan sipnosis(kredit Cz Fab) pembentangan tersebut dibawah :-



Masak lah Ukraine dan sekutunya US! Russia dah sangkal dan keluarkan bbrp bukti. Bagi yang tak tgk video, boleh tgk ulasan yang saya buat menerusi gambar video. Habis telanjang Ukraine. Jadi benarlah laporan dari twitter "spainbuca" yg telah di delete oleh pihak twitter bahawa mmg terdapat jet fighter yg mengekori MH17. Maruah Malaysia skrg dah jadi kambing, kita semua kambing, sbb negara telah dikambinghitam utk kepentingan kuasa2 besar.

Semua aset yg ditunjukkan dlm gambar2 ni adalah milik Ukraine.

Gambar 1:
1. Menunjukkan MH17 membuat lencongan sebelum hilang dari radar Russia.
2. Russia tidak pasti arahan dari siapa samada dari Ukrainian traffic controller atau pihak lain.
3. Pada tarikh tersebut, Russia mengesan bbrp buah BUK M-1 kepunyaan Ukraine berdekatan tempat kejadian.
4. BUK M-1 boleh menembak sejauh 35km (> 110,000 kaki) dan sehingga altitud 25 km (> 82,000 kaki).
5. Russia mempertikai kenapa Ukraine meletakkan sejumlah BUK M-1 di kawasan berdekatan Donetsk walhal di sana memang tidak ada sebarang aktiviti penerbangan dari mana2 pihak tentera.
6. Dari gambar 1 boleh dilihat route yg asal MH17 dan lencongannya.
7. Dari gambar boleh dilihat 3 buah anti aircraft missile (BUK M-1) kepunyaan Ukraine di sekitar laluan MH17.

Gambar 2, 3 dan 4:
1. Gambar satelit diambil pada 14 julai sebaik shj kes kapal kargo AN-26 terhempas.
2. Terdapat self propelled launching system dan 2 system utk loading (Gambar 2).
3. Di kwsn berdekatan terdapat sistem radio iaitu 5km dari kawasan BUK-M1 (Gambar 3).
4. Di utara Donetsk terdapat 4-5 buah air missile system. Anda boleh lihat dgn jelas 60 jenis pelbagai peralatan2 yg ada (Gambar 3).
5. Gambar kwsn sama tapi diambil pada 16 julai, anda boleh lihat sistem launching tidak ada di situ (Gambar 4).
6. Pihak Russia tertanya kenapa Ukraine memiliki BUK-M1?
7. Pihak Russia menegaskan bhw pihak pro-Russian separatist (PRS) tidak memiliki sebarang anti aircraft missile termasuk BUK-M1.

Gambar 5 dan 6:
1. Terletak 5 km dari timur Donetsk.
2. Anda boleh lihat sistem anti aircraft missile.
3. Pihak Russia tertanya kenapa terdapat anti aircraft missile yang terlalu berdekatan dengan kwsn tragedi MH17.
4. Pada 18 Julai kawasan sama, sistem anti aircraft missile hilang dari peta (Gambar 6).

Gambar 7:
1. Radar Ukraine pada 17 Julai beroperasi tahap maksima iaitu 9 buah.
2. Pada 15 Julai, 7 radar beroperasi, 16 Julai pula 8 radar beroperasi dan pada 17 Julai iaitu hari tragedi, sebanyak 9 buah radar beroperasi.
3. Tiba2 pada 18 Julai, radar beroperasi turun hingga 4 buah hingga minima 2 buah radar dan pihak Russia mahu jawapan kenapa ini berlaku.

Gambar 8:
1. Gambar pada 17 Julai.
2. Ada 4 buah kapal iaitu 3 buah kapal komersil dan 1 buah (jumlah tidak diketahui) jet fighter Ukraine.
3. Empat buah kapal komersil adalah MH17, sebuah kapal terbang (Copenhagen-Singapore) dan sebuah lagi Paris ke Taipei.
4. Jet fighter Ukraine tiba2 naik ke ketinggian 10km (33,000 kaki) bersamaan dgn MH17 dan masuk ke laluan yg sama. Jarak jet fighter dgn MH17 adalah 3-4km.
5. Kemungkinan, selain BUK-M1, pihak Russia berkata mungkin misil udara ke udara dari jet fighter Ukraine terlibat. Keupayaan misil tersebut boleh menjangkau 12km dgn jarak jaminan misil sampai pada target iaitu 5km.
6. Russia pertikai kenapa jet fighter Ukraine terbang sama laluan dgn MH17.

Gambar 9:
1. Presentation dari Ketua Panglima Tentera Udara Russia (pangkat depa den tak tau, sori)
2. Gambar menunjukkan dari radar tentera udara Russia.
3. Lebih kurang jarak 51 km dari sempadan Russia, MH17 dikatakan mula mengurangkan kelajuan.
4. Pada kawasan terhempasnya MH17, pihak pegawai air traffic Russia dpt mengesan sebuah lagi kapal terbang tapi sukar dikesan oleh radar tentera kerana kapal tersebut ketiadaan alat pengesan secondary.
5. Kapal terbang tersebut juga dikesan masih berlegar-legar di udara sebaik kejadian berlaku.

Gambar 10:
1. Pihak Russia mengatakan kononnya pihak US mempunyai gambar bukti Russia atau PRS yg melancarkan missile dari BUK tapi sehingga sekarang tidak ada pihak pernah melihat gambar bukti tersebut.
2. Ukraine berkata tidak ada sebarang jet fighter mereka di kawasan kejadian telah disangkal oleh pihak Russia.
3. Pihak Russia menyangkal video youtube yang menunjukkan kononnya kenderaan BUK-M1 melalui sebuah kawasan di Ukraine memasuki sempadan Russia.
4. Terdapat sebuah papan iklan kenderaan dalam video dan tarikh pengiklanan iklan tersebut adalah 15 Mei 2014 dan pada tarikh ini, pihak Ukraine masih menguasai kawasan ini.
5. Jadi sekarang ni, pihak Russia pula yg bertanya pada Ukraine iaitu apakah jenis pelancar tersebut, ke mana ia dihantar dan dari mana asalnya, kenapa ia diisi dengan misil dan bila kali terakhir ia diisi dengan misil?
6. Pihak Russia bertegas tidak pernah beri sebarang anti anticraft missile kpd pihak PRS.

Russia akan menghantar kesemua laporan pada kesatuan Eropah dan Malaysia.

Akhir kata: Terasa seperti di ambang WW3.

p/s: Maaf, ulasan artikel ni remain dalam FB dulu. Kalo nak share, share dlm FB je.

Sekian ulasan video dari,

Cz Fab
-Kelindan Lori cum Office Boy-
Video Sidang Media Rasmi Nahas Pesawat MAS MH17 di Ukraine

Video Sidang Media Rasmi Nahas Pesawat MAS MH17 di Ukraine



Ringkasan intipati sidang media MH17 :

- MH17 (9M-MRD) adalah pesawat Boing 777 MAS membawa 295 penumpang dan anak kapal berlepas dari Amsterdam ke KLIA


- Waktu Bertolak dari Amsterdam = 12:15 pagi

- Dijangka Waktu tiba di KLIA = 6:10 pagi

- 1415 GMT pagi MH17 dilaporkan terputus hubungan komunikasi

- ICO Agensi antarabangsa sahkan laluan MH17 selamat

- MH17 tidak melakukan sebarang panggilan kecemasan

- Andaian awal MH17 telah ditembak jatuh oleh senjata dari permukaan ke udara(SAM)

- Ada berlaku tuduh menuduh antara pihak berkuasa Ukraine dengan puak pemisah di Timur Ukrain namun semua pihak menafikannya.

- Siasatan menyeluruh masih terus dijalankan.

- Sidang media rasmi seterusnya dijangka diadakan pada jam 9 pagi waktu Malaysia (GMT+8)


Senarai krew dan penumpang MH17 :-

Belanda     = 143
Belum diketahui warganegara = 41
Australia = 27
Amerika Syarikat = 23
Malaysia = 20
Indonesia = 11
Ukraine = 6
Prancis = 6
United Kingdom = 6
Belgium    = 4
German= 4
Filipina = 3
Kanada     1

Jumlah keseleruhan = 295

Tonton video Sidang Media Rasmi Tragedi Nahas Pesawat MH17 dibawah:

Pokok Buah Tin di Malaysia

Pokok Buah Tin di Malaysia

Awal bulan ini kecoh bila pokok kurma yang ditanam di Malaysia telah mengeluarkan buah yang lebat. Namun ada satu lagi buah yang barokah dari timur tengah telah bejaya ditanam di Malaysia malah tumbuh subur dan berbuah lebat.

Pokok tersebut adalah Pokok Buah Tin.




Allah swt dalam Al-Quran bersumpah dengan nama buah tin : "Demi Buah Tin dan Zaitun" (Ayat pertama Surah At-Tin).

Nama buah tin turut tersemat dalam satu hadis Rasulullah swt yang berbunyi "Jika Aku mengatakan ada buah yang turun dari surga maka inilah buahnya(Tin)".

Umum mengetahui buah tin adalah buah yang subur disemenanjung arab dan juga di Turkey selaku pengeksport terbesar.

Selain di Timur Tengah, buah tin juga sudah mula ditanam dan dikomersialkan dari Amerika Utara hinggalah ke negara Jepun.

Siapa sangka buah tin ini juga mampu hidup di Malaysia. Hari ini sudah ada beberapa pengusaha yang menanam dan mengkomersialkan buah ini di Malaysia.

Thailand dan Indonesia antara negara jiran beriklim tropika yang lebih awal membuka langkah serupa.

Ikuti laporan khas "Buah Tin" oleh Majalah Islam yang disiarkan TVAlHijrah pada 25hb Jun 2014.

Ringkasan oleh  www.GuaTv.com 


Tonton video pokok tin di Malaysia dibawah :



.



Syling Emas Majapahit Harta Karun Pertama berjaya ditemui di Pulau Nangka

Syling Emas Majapahit Harta Karun Pertama berjaya ditemui di Pulau Nangka





Kerja-kerja cari gali/ekskavasi yang telah dilakukan sejak berbulan/tahun akhirnya menerima sedikit harapan apabila disaat-saat akhir peluang kerja pencarian buat syarikat yang dilantik iaitu Smart Partnership International Sdn Bhd akhirnya berjaya menjumpai syiling emas lama pertama sebelum kepingan ke-2 ditemui selang 5minit selepasnya.

Dengan penemuan ini kontrak ekskavasi yang diberikan kepada Smart Partnership International Sdn Bhd yang sepatutnya berakhir semalam kini dilanjutkan ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak.

Melalui teknik imbasan yang dilakukan oleh syarikat berkenaan mereka dapat mengenal pasti 96 buah peti besi yang mengandungi pelbagai syiling emas berada didalam satu ruang kosong dibawah lubang yang dijumpai syiling emas malam tadi.


Syiling emas itu dikatakan dibuat oleh kerajaan Majapahit berdasarkan tulisan yang tertera diatasnya. Jika peti besi berkenaan benar-benar wujud dan berjaya dikeluarkan maka ianya adalah satu bukti nyata yang membenarkan kisah khazanah kesultanan Melaka yang disembunyikan di Pulau Nangka.


Sumber : Astro awani. ♥

Ringkasan berita : www.GuaTv.com


Tonton videonya dibawah:


Status Terkini Kerja Cari Gali Ekskavasi Khazanah Harta Karun di Pulau Nangka

Status Terkini Kerja Cari Gali Ekskavasi Khazanah Harta Karun di Pulau Nangka




Cerita Khazanah@ http://www.GuaTv.com/

Video Status Terkini Kerja Cari Gali Ekskavasi Khazanah Harta Karun Milik Kesultanan Melaka di Pulau Nangka, Pulau Melaka.

Datuk Abdul Ghafaar Atan EXCO Negeri Melaka ketika ditemuramah dalam video dibawah mengatakan harta karun itu memang ada, kalau tidak masakan orang ramai tahu. Beliau sendiri mengakui telah mengikuti perkembangan kerja cari gali harta karun ini lama dan pernah berjumpa dengan individu yang pernah menjumpai khazanah tersebut tinggal mereka itu tidak mampu membawa keluar harta berkenaan.
Tonton video tersebut dibawah(tunggu video facebook loading dalam beberapa saat) :



Video Sidang Media Tergempar merumuskan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi

Video Sidang Media Tergempar merumuskan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi


Sidang Media Tergempar Merumuskan MH370 Berakhir di Selatan Lautan Hindi.

PM Datuk Seri Najib dalam sidang media tergempar jam 9mlm 24hb Mac 2014 tadi merumuskan bahawa terdapat perkembangan terbaru dalam misi SAR. Melalui data terbaru tersebut MH370 dirumuskan telah menghala ke tengah lautan Hindi dan hilang atau berakhir disana.

Sidang media akan dilangsungkan esok bagi memberikan butiran lanjut mengenai perkara ini.

Terjemahan Teks penuh sidang media :

Malam ini saya telah diberi taklimat oleh wakil-wakil dari Kemalangan UK Air Siasatan Cawangan ( AAIB ). Mereka memberitahu saya bahawa Inmarsat , syarikat UK yang menyediakan data satelit yang menunjukkan koridor utara dan selatan, telah melaksanakan pengiraan yang lebih lanjut mengenai data. Menggunakan sejenis analisis tidak pernah sebelum ini digunakan dalam satu penyiasatan seperti ini , mereka telah dapat menumpahkan lebih banyak cahaya pada laluan penerbangan MH370 itu.

Berdasarkan analisis baru mereka, Inmarsat dan AAIB telah menyimpulkan bahawa MH370 terbang di koridor selatan , dan bahawa kedudukan terakhir adalah di tengah-tengah Lautan Hindi , barat Perth.

Ini adalah lokasi yang jauh , jauh dari mana-mana tapak pendaratan mungkin. Oleh itu, adalah dengan kesedihan yang mendalam dan menyesal bahawa saya mesti memberitahu anda bahawa, menurut ini data baru, penerbangan MH370 berakhir di Lautan selatan India.

Kami akan mengadakan satu sidang akhbar esok dengan maklumat lanjut. Dalam pada itu, kita mahukan untuk memberitahu anda mengenai perkembangan baru ini pada peluang terawal . Kami berkongsi maklumat ini daripada komitmen untuk keterbukaan dan menghormati keluarga, dua prinsip yang dipandu penyiasatan ini.

Malaysia Airlines sudah bercakap kepada keluarga penumpang dan anak kapal untuk memberitahu mereka tentang perkembangan ini. Bagi mereka, beberapa minggu lalu telah menyayat hati , saya tahu berita ini mesti lebih sukar masih. Saya menggesa media untuk menghormati privasi mereka, dan untuk membolehkan mereka ruang yang mereka perlukan pada masa yang sukar ini.
---------

Ringkasan oleh www.GuaTv.com
Video kredit AstroAwani.

Tonton video sidang media tersebut dibawah :-
Watch on Youtube :

Watch on Facebook :
Sidang Media Terkini Kes Kehilangan Pesawat MAS MH370 Hari Ke-7 14/03/2014 17:35 GMT+8

Sidang Media Terkini Kes Kehilangan Pesawat MAS MH370 Hari Ke-7 14/03/2014 17:35 GMT+8



Sidang Media terkini siasatan kes kehilangan pesawat MAS MH370 17:35 GMT+8 14/03/2014 di KLIA.

Antara intipati sidang media tebaru :-

- Hari ke-7. Kerja pencarian masih difokuskan kepada kerja pencarian dan kini semakin dierluas hingga kelautan Hindi.

- Jumlah aset turut serta dalam misi mencari dan menyelamat(SAR) hari ke-7 adalah 37 buah kapal laut dan 48 buat pesawat udara dari 13 buah negara semuanya.

- Menjawab spekulasi yang tersebar dari pihak berwajib tidak bernama dari Amerika Syarikat yang mengatakan kemungkinan pesawat MH370 meneruskan penerbangan(ke destinasi yang masih belum diketahui) sejurus terputus hubungan komunikasi, pihak Malaysia akan mengikut prosidur biasa yang telah ditetapkan iaitu menyiasat, mengumpul, menganalisis dan mengesahkan dahulu data yang didakwa dikalangan kumpulan penyiasat dan setelah disepakati barulah kenyataan rasmi akan dikeluarkan.

- Namun pada sidang media kelmarin sudah diberitahu pihak Malaysia sudah bertanyakan kepada pihak
Rolls-Royce dan Boeing mengenai laporan data yang terus diterima oleh sistem monitor enjin Boeing dari pesawat setelah terputus hubungan dan mereka mengesahkan ianya tidak benar.

- Sejak hari Ahad lagi Pihak Malaysia telah bekerjasama dengan wakil rasmi dari Amerika yang sehingga kini masih menjalankan siasatan bersama di Kuala Lumpur.

- Sejak hari Rabu pihak Malaysia sudah pun mula berkongsi maklumat yang ada secara lebih terpeinci kepada rakan siasatan.

- Rakan siasatan dari luar masih melakukan penelitian dan pengesan kepada maklumat terpeinci tersebut namun pada masa ini belum ada kata putus atau satu kesimpulan akhir yang boleh dibuat.

- Sehingga saat ini pesawat masih 'hilang' dan kawasan pencarian telah dipeluaskan ke Keperairan Andaman, timur Laut China Selatan dan Lautan Hindi.

- Melalui keputusan sampel, beberapa kesan tompokan minyak yang dijumpai diperairan Laut China Selatan juga setakat ini tidak menunjukkan ianya datang dari pesawat MH370.

- Pihak Malaysia masih menerima informasi dan data baru dari pelbagai sumber, dan pihak Malaysia sentiasa mengikut standet protokol yang telah ditetapkan iaitu
dengan membuat penegesahan dahulu dari mana data itu datang, setelah disahkan barulah ianya akan diambil tindakan yang sepatutnya.

- Kerjasama dari semua pihak termasuk rakan rasmi dari negara jiran masih terus berjalan dan pihak Malaysia masih terbuka kepada sebarang tawaran bantuan dan sokongan terutamanya dari pihak rasmi Antarabangsa dalam misi mencari pesawat MH370.

Ringkasan sidang media oleh GuaTv.com
Video kredit AstroAwani.

Tonton rakaman penuh sidang media terkini kes kehilangan pesawat MAS MH370 dibawah:



Insya'Allah pihak guatv.com akan terus menyalurkan dan memanjangkan laporan-laporan rasmi mengenai kes kehilangan pesawat MAS MH370 dari masa ke semasa.

Jabatan Pelajaran Selangor arah 131 Sekolah Daerah Klang ditutup serta merta mulai hari ini.

Jabatan Pelajaran Selangor arah 131 Sekolah Daerah Klang ditutup serta merta mulai hari ini.


Jabatan Pelajaran Selangor telah mengeluarkan arahan kepada semua 131 buah Sekolah Daerah Klang untuk ditutup serta merta mulai hari ini berikutan keadaan jerebu yang semakin membimbangkan.

Menurut laman sesawang Jabatan Pelajaran Selangor(JPS), indeks pencemaran udara(IPU) Khamis malam Jumaat menunjukkan bacaan melebihi paras bahaya iaitu lebih 325.

Pengarah Pelajaran Negeri Datuk Mahmud Karim berkata arahan telah dikeluarkan oleh pihaknya kepada Pejabat Pendidikan Daerah Klang berdasarkan pemantauan paras jerebu dikawasan terlibat.

Beliau menambah tempoh penutupan sekolah bergantung pada tahap bacaan IPU dikawasan terlibat dan ianya akan diumumkan kelak.


Tonton video laporan berita berkenaan dibawah ini :-

Copyright © 2012 GuaTv.com All Right Reserved
Best view in Chrome browser. Download Chrome for mobile here